Školní řád

Základní škola a Mateřská škola Líšnice, okres Ústí nad Orlicí

Školní řád mateřské školy

Č.j.: 66/22/Br

Účinnost od: 1. 9. 2022

Spisový znak: 201

Skartační znak: A5

Změny:

 

 

I. Práva a povinnosti účastníků předškolního vzdělávání

 

1. Základní cíle mateřské školy při zabezpečování předškolní výchovy a vzdělávání

 

    Mateřská škola (dále jen „MŠ“) v rámci předškolní výchovy a vzdělávání:

  1. podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku,
  2. podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji,
  3. podílí se na osvojování základních pravidel chování dítětem,
  4. podporuje získávání základních životních hodnot a mezilidských vztahů dítěte,
  5. vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání,
  6. napomáhá vyrovnávat nerovnosti vývoje dětí před jejich vstupem do základního vzdělávání

 

Školní vzdělávací program upřesňuje cíle, zaměření, formy a obsah vzdělávání podle konkrétních podmínek uplatněných v mateřské škole.

 

2. Základní práva a povinnosti dětí přijatých k předškolnímu vzdělávání

Každé dítě má právo

  • na kvalitní předškolní vzdělávání v rozsahu uvedeném v bodě 1. tohoto školního řádu, zaručující optimální rozvoj jeho schopností a rozvoj jeho osobnosti
  • na uspokojení základních životních potřeb (jídlo, oblečení, místo k životu, lékařská pomoc)
  • na poskytnutí ochrany před lidmi a jevy, které by je mohly fyzicky nebo psychicky ranit
  • na zajištění činností a služeb poskytovaných školskými poradenskými zařízeními v rozsahu stanoveném ve školském zákoně,
  • na fyzicky i psychicky bezpečné prostředí při pobytu v mateřské škole,
  • být respektováno jako jedinec ve společnosti (právo na přátelství, respektování jazyka, barvy pleti, rasy či sociální skupiny),
  • být respektováno jako individualita, která si tvoří svůj vlastní život,
  • při nástupu do mateřské školy na individuálně přizpůsobený adaptační režim.

Při vzdělávání mají dále všechny děti práva, které jim zaručuje Listina lidských práv a Úmluva o právech dítěte.

   Každé dítě má povinnost

  • dodržovat stanovená pravidla soužití v MŠ.
  • dbát pokynů učitelů a ostatních zaměstnanců školy.
  • šetrně zacházet s hračkami a učebními pomůckami.
  • vzájemně si pomáhat a neubližovat si.
  • dodržovat osobní hygienu.
  • oznámit učitelce nebo ostatním zaměstnancům mateřské školy jakékoliv přání, potřebu.
  • oznámit učitelce nebo ostatním zaměstnancům mateřské školy jakékoliv násilí (tělesné i duševní), a jednání odlišné od dohodnutých pravidel.
  • dodržovat stanovená pravidla soužití v MŠ, plnit pokyny zaměstnanců školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni.

 

3. Základní práva a povinnosti zákonných zástupců při předškolním vzdělávání dětí

    Zákonní zástupci mají právo:

  • na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dětí,
  • na diskrétnost a ochranu informací, týkajících se jejich osobního a rodinného života
  • konzultovat výchovné i jiné problémy svého dítěte s učitelkami MŠ nebo ředitelkou školského zařízení
  • po dohodě s učitelkou být přítomni výchovným činnostem ve třídě
  • přispívat svými nápady a náměty k obohacení výchovného programu školy
  • projevit jakékoli připomínky k provozu MŠ ředitelce nebo učitelkám školy
  • na poradenskou pomoc mateřské školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání dětí.
  • informace o dětech jsou důsledně využívány pouze pro vnitřní potřebu školy, oprávněné orgány státní správy a samosprávy a pro potřebu uplatnění zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, v platném znění.

    Zákonní zástupci dětí jsou povinni:

  • zajistit, aby dítě docházelo řádně do MŠ, bylo vhodně a čistě upraveno a osobně ho předat učitelce
  • kontrolovat a doplňovat dostatek náhradního oblečení v šatně
  • na vyzvání ředitelky nebo učitelky školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte
  • včas informovat o důvodech nepřítomnosti dítěte v MŠ v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem
  • informovat MŠ o zdravotní způsobilosti dítěte ke vzdělávání a případných změnách způsobilosti, o zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání,
  • sledovat zdravotní stav dítěte, přičemž při projevení příznaků potenciálně infekčního onemocnění u dítěte jej nemohou přivést do mateřské školy
  • nebo i jimi pověřená osoba přijít  pro dítě, které vykazuje známky infekčního onemocnění bez zbytečného odkladu
  • nahlásit škole každou změnu v osobních údajích, zejména místo trvalého pobytu a telefonické spojení
  • účastnit se svolaných třídních schůzek
  • zaplatit ve stanoveném termínu úplatu za předškolní vzdělávání a stravné
  • řídit se školním řádem mateřské školy
  • dodržovat při vzájemném styku se zaměstnanci MŠ, s jinými dětmi, docházejícími do MŠ, a s ostatními zákonnými zástupci dětí pravidla slušnosti a vzájemné ohleduplnosti
  • v případě poškození majetku školy dítětem projednat s ředitelkou školy nebo učitelkami opravu nebo náhradu škody
  • nevstupovat do prostor MŠ v podnapilém stavu

 

4. Základní práva a povinnosti pedagogických pracovníků

    Práva pedagogických pracovníků:

  • na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany dětí nebo zákonných zástupců dětí a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole
  • aby nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy
  • na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné a speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické činnosti
  • volit a být voleni do školské rady
  • na objektivní hodnocení své pedagogické činnosti.

    Povinnosti pedagogických pracovníků:

  • vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání
  • chránit a respektovat práva dítěte
  • chránit bezpečí a zdraví dítěte a předcházet všem formám rizikového chování ve školách a školských zařízeních
  • svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školním prostředí a podporovat jeho rozvoj
  • ve smyslu evropského nařízení ke GDPR zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím data, údaje a osobní údaje zaměstnanců školy, citlivé osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí a výsledky poradenské pomoci ŠPZ, shromažďovat pouze nezbytné údaje, bezpečně je ukládat a chránit před neoprávněným přístupem, neposkytovat je subjektům, které na ně nemají nárok
  • poskytovat dítěti nebo zákonnému zástupci nezletilého dítěte informace spojené s výchovou a vzděláváním.

 

II. Podmínky pro přijetí, průběh a ukončení vzdělávání dítěte v MŠ

 

Přihlašování a odhlašování dětí k předškolnímu vzdělávání je prováděno na základě písemné žádosti zákonného zástupce dítěte.

O zařazení dětí k předškolnímu vzdělávání rozhoduje ředitelka školy.

1. Přijetí dítěte

  • Zápis dětí do MŠ na následující školní rok probíhá v určených dnech v tom kalendářním roce, ve kterém následující školní rok začíná. Děti mohou být do mateřské školy přijímány i v průběhu školního roku.                                               

Dítě do MŠ přijímá na základě žádosti zákonných zástupců ředitelka školy.  Přihlášku dítěte do MŠ si zákonní zástupci mohou vyzvednout v mateřské škole. Po ukončení zápisu obdrží zákonní zástupci do 30 dnů rozhodnutí o přijetí dítěte do MŠ nebo zamítnutí s uvedením důvodu.

  • Přijímání dětí do mateřské školy se řídí kritérii přijetí, vyvěšenými na nástěnce mateřské školy.
  • MŠ může přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním (u povinného vzdělávání i neočkované), je schopné navštěvovat MŠ, je pojištěno u zdravotní pojišťovny a má v přihlášce vyplněné potvrzení od pediatra.

 

2. Ukončení vzdělávání

Ředitelka školy může rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte po předchozím písemném oznámení:

  • pokud se dítě nepřetržitě neúčastnilo vzdělávání po dobu delší než dva týdny a nebylo omluveno zákonným zástupcem
  • pokud zákonní zástupci dítěte závažným způsobem nebo opakovaně porušují povinnosti stanovené v tomto školním řádu
  • pokud při přijetí dítěte ke vzdělávání v MŠ byla stanovena zkušební doba pobytu a lékař nebo školské poradenské zařízení v průběhu této zkušební doby doporučí nezatěžovat dítě dalším vzděláváním
  • pokud zákonní zástupci dítěte opakovaně nedodržují podmínky stanovené pro úhradu úplaty za vzdělávání nebo stravného uvedené v tomto školním řádu.

 

3. Povinné předškolní vzdělávání

  • Předškolní vzdělávání je povinné pro dítě, které do začátku školního roku dovrší pěti let.
  • Uskutečňuje se formou pravidelné denní docházky v pracovních dnech v rozsahu 4 hodin denně v čase od 8:00 do 12:00 hodin (právo na vzdělávání po celou dobu provozu školy není dotčeno).
  • Povinnosti předškolního vzdělávání není dána ve dnech, které připadají na období školních prázdnin v souladu s organizací školního roku v základních a středních školách; i v tuto dobu má dítě právo vzdělávat se v mateřské škole po celou dobu jejího provozu.

            Omlouvání nepřítomnosti dítěte

  • Pokud je zákonnému zástupci dopředu známá nepřítomnost dítěte při vzdělávání v mateřské škole, oznámí tuto skutečnost včetně uvedení důvodu a doby nepřítomnosti dítěte v dostatečném předstihu telefonicky, SMS, e-mailem nebo osobně v mateřské škole.
  • V případě, že dítě onemocní, stane se mu úraz, a nemůže se účastnit vzdělávání, oznámí zákonný zástupce tuto skutečnost mateřské škole nejpozději dalšího dne, a to včetně předpokládané doby nepřítomnosti dítěte. Oznámení této nepředvídané nepřítomnosti dítěte je možné telefonicky, e-mailem či SMS.
  • Jedná-li se o dítě, které se vzdělává v PPV, po návratu dítěte do MŠ je třeba doložit písemnou omluvu, která se zaznamená písemně do omluvného listu.

            Individuální vzdělávání dítěte

  • Škola ověří úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech – schopnosti a dovednosti dítěte v následujícím termínu: druhé úterý v listopadu.
  • Náhradní termín: poslední úterý v listopadu.
  • Ověření bude probíhat tímto způsobem: rozhovor s dítětem (všeobecný přehled, ověření vývoje řeči, slovní zásoby), předmatematické představy, předčtenářská gramotnost, grafomotorika, lateralita (formou úkolů, pracovních listů, atd.), kresba lidské postavy – proporcionalita, detaily.
  • Zákonný zástupce je povinen se dostavit s dítětem ve stanovený terrmín ověřování do mateřské školy. Pokud tak neučiní, ředitelka mateřské školy ukončí individuální vzdělávání a dítě musí neprodleně zahájit docházku do mateřské školy. V tomto případě již není možné dítě opětovně individuálně vzdělávat.

 

4. Povinné distanční vzdělávání

Novela školského zákona č. 349/2020 Sb., stanovuje v paragrafu 184a zvláštní pravidla při omezení osobní přítomnosti dětí, žáků a studentů ve školách.

Mateřská škola je povinna zajistit dětem vzdělávání distančním způsobem při tomto omezení. Dítě, pro které je předškolní vzdělávání povinné, má povinnost se vzdělávání distanční formou účastnit. Vzdělávání distančním způsobem se uskutečňuje podle RVP PV a ŠVP.

 

Způsob a formy distančního vzdělávání prioritně zabezpečíme prostředky, které již škola využívá, zná a má ověřené: off-line vzdělávání:

  • individualizované způsoby distanční výuky a komunikace dle předem zjištěné situace rodin - bez technického zázemí - osobní komunikace, návštěvy ve škole;

- s technickým zázemím - optimální spolupráce zadávání aktivit třídním e-mailem

  • rozsah distanční výuky třídní učitelé individualizují dle schopností dětí
  • nastavená frekvence distančního vzdělávání a komunikace s rodiči v rámci celé školy je 1x týden pravidelně každé pondělí a lhůta pro odpovídání na zprávy od rodičů je do 2 pracovních dnů
  • dětem budou zasílány úkoly na e-mail zákonných zástupců. Vypracované úkoly děti donesou po znovuotevření mateřské školy k vyhodnocení.
  • důraz je na rovnoměrné zadávání a odevzdávání úkolů a získávání zpětné vazby od rodičů.
  • dle potřeby se využívá alternativní individuální forma distanční výuky se zapojením asistenta pedagoga, školního asistenta zejména pro děti s SVP.

Distanční vzdělávání musí být založeno na komunikaci třídního učitele s rodiči a na občasný kontakt dítěte s paní učitelkou.

 

5. Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Podpůrná opatření se podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti člení do pěti stupňů.
  • Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení na základě plánu pedagogické podpory (PLPP).
  • Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením ŠPZ a s informovaným souhlasem. K poskytnutí poradenské pomoci školského poradenského zařízení dojde na základě uvážení zákonného zástupce, doporučení ředitele školy nebo OSPOD.
  • Ředitel 2x ročně vyhodnocuje poskytování podpůrných opatření, v případě souvisejících okolností častěji.  
  • Podle ŠVP se uskutečňuje vzdělávání všech dětí dané mateřské školy. Pro děti s přiznanými podpůrnými opatřeními prvního stupně je ŠVP podkladem pro zpracování PLPP a pro děti s přiznanými podpůrnými opatřeními od druhého stupně podkladem pro tvorbu IVP. PLPP zpracovává škola samostatně, IVP zpracovává škola na základě doporučení ŠPZ.

Podmínky pro úspěšné předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami:

  • volba vhodných vzdělávacích metod a prostředků
  • vysoce profesionální, přiměřený a citlivý přístup učitelů a ostatních pracovníků
  • úzká spolupráce s ostatními rodiči a předávání potřebných informací

 

6. Přístup ke vzdělávání a školským službám cizinců

  • Přístup ke vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky mají také občané jiného členského státu Evropské unie a jejich rodinní příslušníci.
  • Cizinci ze třetích států (nejsou občany EU) mají přístup k předškolnímu vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky (občané EU), pokud mají právo pobytu na území ČR na dobu delší než 90 dnů, pokud jsou azylanty, osobami používajícími doplňkové ochrany, žadatelé o udělení mezinárodní ochrany nebo osoby používající dočasné ochrany.
  • Povinné předškolní vzdělávání se vztahuje na občany jiného členského státu EU, kteří na území České republiky pobývají déle než 90 dnů, dáje na jiné cizince, kteří jsou oprávněni pobývat na území ČR trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů, a na účastníky řízení o udělení mezinárodní ochrany.

 

III. Provoz mateřské školy

 

1.  Podmínky provozu a organizace vzdělávání v mateřské škole

  • Mateřská škola jako škola s celodenním provozem je otevřena od 6.30 do 16.30 hod.
  • Provoz mateřské školy bývá přerušen na přelomu měsíců července a srpna na dobu zpravidla 4 týdnů a o vánočních prázdninách. Rozsah omezení nebo přerušení musí být oznámen zákonným zástupcům dětí nejméně 2 měsíce předem.
  • Provoz MŠ lze ze závažných důvodů a po projednání se zřizovatelem omezit nebo přerušit i v jiném období. Informace o omezení nebo přerušení provozu musí být zveřejněna neprodleně poté, co o omezení nebo přerušení provozu rozhodne.
  • MŠ může organizovat školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy. O uskutečnění těchto pobytů, výletů a dalších akcí informuje MŠ zákonné zástupce dětí nejméně týden před jejich zahájením.

 

2. Vnitřní denní režim při vzdělávání dětí

 

        Denní režim

 

06.30 – 09.30             - příchod dětí do mateřské školy, volné individuální či skupinové aktivity dle zájmu dětí, spontánní pohybové činnosti

                                   - činnosti a aktivity dětí řízené pedagogickými pracovníky zaměřené především na hry, zájmovou činnost a řízené aktivity (skupinové a individuální smyslové hry, jazykové, hudební, dramatické, výtvarné a pracovní činnosti, ranní kruh)

                                   - osobní hygiena, přesnídávka

                                   - příprava na pobyt venku

 

09.30 – 11.30             - pobyt venku na školní zahradě nebo poznávací vycházky po okolí

 

11.30 – 12.30             - osobní hygiena, oběd, průběžný odchod dětí po obědě

 

12.30 – 14.00             - četba, odpočinek na lůžku, spánek respektující rozdílné potřeby dětí, poslech audio pohádek a relaxační hudby, předškoláci „Angličtina“ a „Přípravka do ZŠ“

 

14.00 – 16.30             - svačina, odpolední volné zájmové činnosti a aktivity dětí, individuální péče pro děti předškolní i mladší

 

  • Režim dne je volný, flexibilní a pružně se přizpůsobuje aktuálním potřebám probíhajících vzdělávacích aktivit. Pevně je stanovena pouze doba podávání jídla a pobytu venku. Všechny děti po obědě odpočívají při poslechu pohádky, dále je délka odpočinku přizpůsobena individuálním potřebám dětí.
  • Od příchodu dětí do MŠ  probíhají individuální a skupinové činnosti dětí, podle zájmu. Při tom je dbáno na soukromí dětí, pokud projeví potřebu samostatné práce, nebo pobytu v klidovém prostředí mimo společné akce, je jim to umožněno. Dětem v období adaptace je umožněn individuální režim. 
  • Didakticky cílené individuální, spontánní a řízené činnosti vedené učitelkou probíhají v průběhu celého dne, vycházejí ze zájmu a potřeb dětí. Pobyt venku je přizpůsoben podle počasí přibližně 2 hodiny. V zimě je pobyt omezen při nepřízni počasí (vítr, mlha, znečištěné ovzduší, nebo teploty pod – 10stupňů C.) V letních měsících se aktivity přesouvají ven s využitím zahrady a vycházek v přírodě. Od zákonných zástupců požadujeme vybavení dětí vhodným oblečením, které jim umožňuje snadný pohyb a může se ušpinit. Uložené bude v šatně. Pro jarní a podzimní měsíce je doporučené dětem do MŠ připravit gumové holínky, v zimě vhodné rukavice na vycházku i do sněhu.
  • Stanovený základní denní režim může být pozměněn v případě výletů, divadelních a filmových představení pro děti, besídek, dětských dnů a jiných akcí, které vyplývají ze školního vzdělávacího programu.
  • Informace o připravovaných akcích v MŠ jsou vždy včas oznamovány na nástěnkách v šatnách dětí a zasílány na e-mail adresy zákonných zástupců. Doporučujeme zákonným zástupcům pravidelně sledovat nástěnky a e-mail.

 

3. Přebírání / předávání dětí

  • Zákonní zástupci v době určené pro příchod dětí do mateřské školy předávají dítě učitelkám mateřské školy osobně.
  • Zákonní zástupci si přebírají dítě po skončení jeho vzdělávání od učitelek mateřské školy v době určené mateřskou školou nebo v individuálně dohodnuté době.
  • Zákonní zástupci mohou písemně zplnomocnit jinou osobu pro jeho přebírání a předávání při předškolním vzdělávání.
  • Pokud si zákonný zástupce či pověřená osoba nevyzvedne dítě do stanovené doby, učitelka setrvá s dítětem v mateřské škole a

a) pokusí se zákonného zástupce nebo pověřenou osobu kontaktovat telefonicky,

b) informuje telefonicky ředitelku školy a postupuje podle jejích pokynů,

c) kontaktuje orgán péče o dítě a požádá o zajištění neodkladné péče o dítě ve smyslu zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, v platném znění,

d) případně se obrátí na Policii ČR.

  • Úhradu nákladů spojené se zajištěním péče o dítě v těchto mimořádných situacích škola vyžaduje od zákonných zástupců dítěte.

 

IV. Platby v mateřské škole

                           

Úplata za předškolní vzdělávání: Úplata je stanovena v aktuálním Pokynu ředitelky školského zařízení ke stanovení úplaty.

Úplata za školní stravování dětí: Výše stravného je stanovena vnitřním řádem školní jídelny.

Způsob platby: Všechny platby probíhají v hotovosti nebo převodem na účet školského zařízení u paní hospodářky v kanceláři MŠ.

 

V. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí

1. Bezpečnost:

  • Děti obvykle přicházejí do mateřské školy do 8.00 hod., kdy se škola z bezpečnostních důvodů uzamyká. 
  • Zákonní zástupci omlouvají nepřítomnost dítěte nejpozději do 7.00 hod. v daný den, na následující dny kdykoli v průběhu dne, a to osobně, telefonicky nebo e-mailem.
  • Učitelky odpovídají za dítě od doby, kdy dítě převezmou od zákonných zástupců nebo jimi pověřených osob, až do doby, kdy je opět zákonným zástupcům nebo určeným osobám předají (pro dopravu tranzitem jsou upravena pravidla). Pokud se zákonní zástupci nechají zastupovat, sdělí tuto informaci učitelce nebo vyplní a podepíší předepsaný formulář. Pověřená osoba je v případě požádání povinna doložit svou totožnost.
  • Zákonní zástupci jsou povinni děti přivádět až do třídy, osobně je předat paní učitelce a informovat ji o zdravotním stavu dítěte. Zákonní zástupci za děti zodpovídají až do předání učitelce.
  • Vyzvedávání dětí se děje přímo ve třídě, v případě pobytu venku na školní zahradě. Zákonní zástupci jsou povinni upozornit učitelku, že si dítě přebírají.
  • Pokud si pověřená osoba nevyzvedne dítě do stanovené doby, paní učitelka
  • pokusí se pověřené osoby kontaktovat telefonicky,
  • informuje telefonicky ředitelku školského zařízení
  • v případě nouze se obrátí na Policii ČR

Učitelka vykonává dohled nad dítětem až do doby, kdy ho předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Dobu, po kterou učitelka s dítětem zůstává po skončení své pracovní doby, je nutno posuzovat jako nařízenou práci přesčas. V této době by však měla s dítětem setrvávat na území mateřské školy.

Učitelky se při vykonávání své práce řídí vnitřní směrnicí o zajištění bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci.

Všechny děti jsou v době pobytu v mateřské škole a při akcích mateřské školy pojištěny proti úrazům a nehodám u pojišťovny Allianz. Je vedena kniha úrazů.

 

2. Ochrana zdraví:

Zákonná ustanovení

  • Mateřská škola se řídí § 29 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Dle tohoto ustanovení má mateřská škola povinnost zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví dětí při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech, přičemž podmínky zajištění této bezpečnosti a ochrany zdraví dětí upravuje školní řád (ust. § 30 odst. 1 písm. c) školského zákona).
  • Mateřská škola nejen že zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví či pravidla náležitého dohledu, ale též podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění mezi dětmi. Dále se mateřská škola řídí ust. § 7 odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, který ukládá zařízením pro výchovu a vzdělávání (tj. i mateřským školám – srov. jeho ust. § 7 odst. 1) povinnost zajistit oddělení dítěte, které vykazuje známky akutního onemocnění, od ostatních dětí.
  • Mateřská škola má právo ve smyslu § 35 odst. 1 písm. b) školského zákona. „vyloučit“ dítě ze vzdělávání v případě onemocnění, přičemž při závažném a opakovaném porušování těchto ustanovení rodičem může mateřská škola ukončit předškolní vzdělávání dítěte.

Podmínky vstupu dítěte do mateřské školy v oblasti zdraví

  • Do mateřské školy je možné přivést dítě pouze zcela zdravé, to je bez známek jakéhokoliv akutního infekčního onemocnění, nebo parazitárního napadení.
  • Za příznaky akutního infekčního onemocnění se považuje:

                        - průhledná rýma, která intenzivně dítěti vytéká z nosu a to i bez zvýšené tělesné teploty,

                        - zabarvená – zelená, žlutá, hnědá rýma, která vytéká dítěti z nosu a to i bez zvýšené tělesné teploty,

                        - intenzivní kašel (tj. kašel, který přetrvává i při klidové činnosti dítěte) a to i bez zvýšené tělesné teploty,

                        - náhlý výsev vyrážky na těle, který svými příznaky může odpovídat – planým neštovicím, 5. nemoci, 6. nemoci, syndromu ruka-noha-ústa, spále, impetigu,

                        - průjem a zvracení a to i 3 dny poté, co již dítě nemá průjem a nezvrací. (Mateřská škola nemůže dětem podávat dietní stravu. Proto dítě, které nemá realimentovaný trávící trakt na běžnou stravu nepřijme.)

                        - zarudnutí očí, výtok bílého nebo zabarveného sekretu z jednoho nebo obou očí,

                        - zvýšená tělesná teplota nebo horečka

  • Za příznaky parazitární onemocnění se považuje:

                        - intenzivní svědění vlasové pokožky, nález vši dětské nebo vajíčka (hnidy) vši dětské ve vlasech pohledem. (dítě může školka přijmout až tehdy, je-li zcela odvšivené, tedy bez živých vší a hnid),

                        - neklid, svědění v okolí konečníku, nález roupů při vykonání potřeby na WC pohledem (roup dětský),

  • Dítě po očkování nelze přijmout pokud:

                        - je naočkované v den, kdy přichází do mateřské školy (nástup je možný až následující den, kvůli možným reakcím a nežádoucím účinkům na očkovací látku),

                        - pokud má dítě i následující den po očkování reakci na očkovací látku, tím je myšlena zvýšená tělesná teplota, velké zarudnutí, otok nebo bolest v místě vpichu                 očkovací látky, výsev vyrážky, zvýšená únava, malátnost

 

Odeslání dítěte do domácího léčení

  • Mateřská škola má právo ihned a kdykoliv během dne odeslat dítě do domácího léčení, pokud má podezření, že je dítě akutně nemocné, nebo má parazitární onemocnění, přičemž zákonný zástupce je povinen si pro dítě neprodleně bez zbytečného odkladu přijít, nebo písemně (SMS nebo emailem) pověřit vyzvednutím dítěte zletilou osobu. Do doby, než je dítě vyzvednuto z mateřské školy, je mateřská škola povinna zajistit jeho oddělení od ostatních dětí v kolektivu.
  • Dítě přichází do mateřské školy zcela zdravé s ukončenou léčbou a bez zjevných příznaků.

Oznamovací povinnost

  • Zákonní zástupci mají povinnost mateřské škole nahlásit infekční a parazitární onemocnění u svého dítěte, aby se zamezilo dalšímu šíření u těchto infekčních onemocnění: plané neštovice, spála, impetigo, průjem a zvracení, 5. nemoc, 6. nemoc, syndrom ruka-noha-ústa, zánět spojivek, pedikulóza, roupi, svrab. Na základě informace o infekčním onemocnění od zákonných zástupců má mateřská škola povinnost informovat ostatní rodiče, že se v mateřské škole vyskytlo infekční nebo parazitární onemocnění. Oznámení probíhá formou obecného písemného oznámení na viditelném místě, že se ve školce vyskytuje konkrétní onemocnění.

Chronická onemocnění u dítěte.

  • Pokud má dítě chronické onemocnění, které se projevuje svými příznaky jako akutní infekční onemocnění (alergie) je nutné mateřské škole předložit potvrzení lékaře specialisty (alergologa), nebo praktického ošetřujícího lékaře (pediatra), že dítě má zmíněné chronické onemocnění. Bez potvrzení bude dítě považováno za akutně nemocné a bude odesláno do domácího léčení.
  • Mimo alergii, je za chronické onemocnění, ke kterému mateřská škola potřebuje potvrzení od lékaře specialisty nebo pediatra, považována epilepsie, astma bronchiale, metabolická onemocnění.

Podávání léků a léčivých přípravků dětem v mateřské škole.

  • Mateřská škola nemá povinnosti dětem v mateřské škole podávat jakékoliv léky a léčivé přípravky jak volně prodejné tak na lékařský předpis z medikace lékaře.
  • Pedagogický pracovník podle § 2 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, nemůže podávat léky, protože není zdravotnickým pracovníkem, který má k tomu oprávnění. V případě, že dítě potřebuje v neodkladné situaci, v rámci první pomoci, podat lék, nebo lék, který je medikován lékařem a musí jej dítě pravidelně užívat v určenou dobu, je nutné písemně požádat mateřskou školu a doložit potřebnost zprávou od lékaře.
  • V případě kladného vyřízení žádosti je zákonný zástupce povinen se osobně dostavit a při předávání léku pedagogickému pracovníkovi, který s podáváním léku souhlasil, sepsat na místě „Protokol o podávání léků.“ Mateřská škola je povinna, i přes souhlas s podáváním léků, volat v život ohrožujících stavech záchrannou službu.
  • Pokud mateřská škola žádost zákonného zástupce o podávání léků zamítne, je povinen zajistit podání léků sám.

 

VI. Ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
  • V rámci školního vzdělávacího programu jsou děti nenásilnou formou a přiměřeně k jejich věku a schopnostem pochopit a porozumět dané problematice seznamovány s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření, virtuální závislosti (počítače, televize, video), patologického hráčství (gamblerství), rasismu, vandalství, kriminality a jiných forem násilného chování a jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu.
  • Důležitým prvkem prevence v této oblasti je i vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a zaměstnanci školy a mezi zaměstnanci školy a zákonnými zástupci dětí.
  • Ve všech prostorách školy platí přísný zákaz kouření a používání alkoholu.

 

VII. Podmínky zacházení s majetkem MŠ

 

1. Chování dětí při zacházení s majetkem mateřské školy v rámci vzdělávání.

  • Po dobu vzdělávání při pobytu dítěte v mateřské škole zajišťují zaměstnanci školy, aby děti zacházely šetrně s učebními pomůckami, hračkami a dalšími vzdělávacími potřebami a nepoškozovaly ostatní majetek mateřské školy.

2. Povinnosti zákonných zástupců při zacházení s majetkem MŠ při jejich pobytu v MŠ.

  • Zákonní zástupci pobývají v MŠ jen po dobu nezbytně nutnou k předání dítěte.
  • Po dobu pobytu v prostorách MŠ jsou zákonní zástupci povinni chovat se tak, aby nepoškozovali majetek MŠ a v případě, že zjistí jeho poškození, nahlásili tuto skutečnost neprodleně zaměstnanci školy.

3. Odpovědnost MŠ za hračky dětí

  • MŠ neodpovídá za hračky a drahé předměty, které si děti přinesou do MŠ bez souhlasu učitelky.

Předškolní vzdělávání zabezpečuje uspokojování přirozených potřeb dítěte. Rozvoj jeho osobnosti probíhá ve spolupráci rodiny a předškolního zařízení.

 

 

Účinnost od 1. 9. 2022

Projednáno a schváleno pedagogickou radou dne :

 

 

V Líšnici dne 24. 8. 2022                    

 

                                                                 ……………………………………

                                                                     Bc. Jitka Brandejsová, DiS.,                                                                                                                                                                                                                                ředitelka